Colgate Oral and Dental Health Resource Center

Innowacyjne pasty do zębów, które doskonale czyszczą zęby i rozjaśnią każdy uśmiech.

Pasty do zębów

Uniwersalna szczoteczka stworzona z myślą o wygodzie i rezultatach.

Szczoteczki do zębów

Produkty Colgate Smiles to radość szczotkowania i nabieranie dobrych nawyków.

Produkty dla dzieci

Każdy uśmiech jest inny i o każdy trzeba dbać w inny sposób. Colgate ma rozwiązania dla każdego uśmiechu.

Wyszukuj według korzyści
Wielkość czcionki

Odżywianie

Na czym polega prawidłowe odżywianie?
Prawidłowe odżywianie oznacza stosowanie zrównoważonej diety, dzięki której organizmowi dostarczane są składniki odżywcze potrzebne do zachowania zdrowia. Codziennie nasz organizm odnawia się, odbudowując mięśnie, kości, skórę i krew. Spożywane pokarmy dostarczają cegiełek, z których budowane są nowe tkanki. Jeżeli dieta zawiera mało składników odżywczych, których potrzebuje organizm, jama ustna może wykazywać osłabioną zdolność obrony przed zakażeniami.

Jeżeli dieta dzieci nie jest zrównoważona, zęby mogą się nieprawidłowo rozwijać. Aby dzieci mogły rozwinąć silne, odporne na próchnicę zęby, muszą stosować zrównoważoną dietę ze szczególnym uwzględnieniem wapnia, fosforu i odpowiednią ilością fluoru.

Jakie wyróżnia się składniki odżywcze?
Zrównoważona dieta zawiera następujące grupy składników odżywczych:

  • niektóre węglowodany,
  • niezbędne kwasy tłuszczowe (zawarte w tłuszczach),
  • niezbędne aminokwasy (zawarte w białkach),
  • 15 witamin,
  • około 25 związków mineralnych,
  • wodę.

Ponieważ nasz organizm nie jest w stanie wytwarzać wszystkich składników odżywczych, zwłaszcza niektórych witamin, musimy je pozyskiwać z pożywienia lub suplementów. Amerykański Departament Rolnictwa zaleca dla populacji ogólnej codziennie spożywanie:

  • 6 do 11 porcji chleba i płatków,
  • 3 do 5 porcji warzyw,
  • 2 do 4 porcji owoców,
  • 2 do 3 porcji produktów mlecznych,
  • 2 do 3 porcji mięsa, drobiu, ryb, jajek, fasoli lub orzechów.

Dlaczego właściwe odżywianie się jest tak ważne?
Zła dieta może prowadzić do choroby dziąseł i próchnicy . Artykuły spożywcze zawierające duże ilości węglowodanów, cukrów i skrobi znacznie przyczyniają się do powstawania w płytce nazębnej kwasów atakujących szkliwo zębów. Prowadzi to do pęknięć szkliwa, w wyniku czego powstają ubytki.

Jeżeli już musimy spożywać artykuły zawierające duże ilości cukru lub skrobi, starajmy się je spożywać podczas posiłków, a nie pomiędzy nimi. Unikajmy też pokarmów silnie przylegających do zębów, gdyż mogą one powodować tworzenie się większej ilości płytki nazębnej. Ponieważ większość posiłków już zawiera czynniki zwiększające wytwarzanie kwasów, im mniej narażać będziesz zęby na ich działanie, tym mniej kwasu z płytki nazębnej będzie je atakowało. Dodatkowym czynnikiem oczyszczającym zęby jest też ślina wytwarzana w dużych ilościach podczas posiłków.

*The Complete Guide to Better Dental Care by Jeffrey F. Taintor, DDS, MA and Mary Jane Taintor, 1997.

Powrót na spis artykułów "Prawidłowa higiena jamy ustnej"

Powiązane przewodniki

Quiz na rodzaj uśmiechu

Quiz na rodzaj uśmiechu

Czy uśmiechasz się ponętnie, z pewnością siebie, a może nieśmiało? Sprawdź to teraz!
Strona firmy  |  Strona główna  |  Polityka cookies  |  Ogólne warunki prawne  |  Polityka Prywatności  |  Mapa serwisu  |  Kontakt
Copyright© Colgate-Palmolive (Poland) Sp. z o.o.
Oglądasz polską wersję strony internetowej.