7 produktów spożywczych, które chronią zęby

7 produktów spożywczych, które chronią zęby

Zdrowie zębów zależy od produktów, które spożywasz. Produkty zawierające duże ilości cukru, takie jak cukierki czy napoje gazowane, sprzyjają próchnicy. Jak wyjaśnia Puls Medycyny, zdrowie jamy ustnej zaczyna się na talerzu. Skorzystaj z poniższej listy zdrowych produktów, a ulepszysz swoją dietę i poprawisz stan jamy ustnej.

Sery

Jeśli jesteś miłośnikiem serów, mamy dla Ciebie dobrą wiadomość. Jak podaje portal Poradnik Zdrowie, ser podnosi pH płytki nazębnej i zmniejsza ryzyko rozwoju próchnicy. Dzieje się tak, gdyż żucie zwiększa wydzielanie śliny. Poza tym ser zawiera duże ilości wapnia, który wzmacnia szkliwo zębów.

Jogurt

Podobnie jak sery, jogurt jest doskonałym źródłem wapnia, więc korzystnie wpływa na stan zębów. Probiotyki, czyli znajdujące się w jogurtach bakterie korzystne dla naszego zdrowia, dodatkowo wzmacniają dziąsła, ponieważ wypierają bakterie powodujące próchnicę. Jeśli zdecydujesz się na włączenie jogurtów do swojej diety, wybieraj produkty bez dodatku cukru.

Warzywa liściaste

Warzywa liściaste znajdują się na wszystkich listach zdrowej żywności. Zawierają duże ilości witamin i minerałów, a na dodatek są niskokaloryczne. Warzywa takie jak jarmuż i szpinak sprzyjają również zdrowiu jamy ustnej. Są doskonałym źródłem wapnia, które wzmacnia szkliwo zębów. Jak podaje portal Dentonet, zielenina zawiera kwas foliowy, czyli witaminę z grupy B, która wiąże się z wieloma korzyściami. Wszystkie kobiety w ciąży powinny zażywać kwas foliowy, zwłaszcza te poddawane zabiegom stomatologicznym, gdyż wpływa on korzystnie na leczenie chorób przyzębia. Jeśli nie przepadasz za zieleniną, spróbuj dodać garść szpinaku do swojej następnej sałatki lub połóż nieco jarmużu na pizzy. Warto również spróbować warzywnych koktajli.

Jabłka

Większość stomatologów radzi trzymać się z daleka od słodkich produktów spożywczych, istnieje jednak kilka wyjątków. Owoce, takie jak jabłka, są słodkie, ale zawierają również duże ilości błonnika i wody. Spożywanie jabłek powoduje wydzielanie śliny, która wypłukuje bakterie i resztki pokarmów. Włóknista konsystencja owoców pobudza dziąsła. Jedzenie jabłka oczywiście nie zastąpi szczotkowania zębów pastą zawierająca fluor, ale z całą pewność pomoże Ci dotrwać do pory szczotkowania. Po posiłku zjedz całe jabłko lub kilka jego plasterków, a skutecznie oczyścisz jamę ustną.

Marchewki

Podobnie jak jabłka, marchewki są chrupiące i zawierają duże ilości błonnika. Spożycie po posiłku kilku małych, surowych marchewek zwiększa wydzielanie śliny, a w konsekwencji zmniejsza ryzyko rozwoju próchnicy. Marchewki są również doskonałym źródłem witaminy A. Przystrój sałatkę kilkoma plasterkami marchewki lub przegryź parę surowych w wersji mini, a poprawisz zdrowie swojej jamy ustnej.

Seler

Seler nie cieszy się popularnością ze względu na mdły smak, dużą ilość wody i włóknistą strukturę, jednak podobnie jak marchewki i jabłka pomaga usunąć resztki jedzenia i bakterie. To również doskonałe źródło witaminy A i C, antyoksydantów sprzyjających zdrowiu dziąseł. Możesz poprawić smak selera, polewając go kremowym serkiem.

Migdały

Migdały sprzyjają zdrowiu zębów, ponieważ zawierają duże ilości wapnia i oraz małe ilości cukru. W porze lunchu spożyj ćwierć szklanki migdałów lub dodaj garść do ulubionej sałatki albo smażonej potrawy.

Włączenie do diety zieleniny, produktów mlecznych oraz bogatych w błonnik warzyw to świetny sposób na zdrowe zęby, ale musisz również zwrócić uwagę na to, co pijesz. Woda nie zawiera cukru i kalorii, więc zawsze stanowi najlepszy wybór, zwłaszcza w porównaniu z sokami czy napojami gazowanymi. Zdrowa dieta zapewni Ci piękny uśmiech.

Celem artykułu jest promowanie wiedzy na temat ogólnych zagadnień dotyczących zdrowia jamy ustnej. Jego intencją nie jest zastąpienie profesjonalnej porady lekarskiej, diagnozy lub leczenia. Wszelkie pytania dotyczące stanu zdrowia lub leczenia zawsze konsultuj z dentystą lub innym lekarzem.

Znajdź więcej artykułów