Jak złagodzić ból zębów związany z zapaleniem zatok?

Jak złagodzić ból zębów związany z zapaleniem zatok?

Jeśli należysz do 12 procent Polaków zmagających się z przewlekłym zapaleniem zatok przynosowych (według danych przytaczanych przez portal Terapia), z pewnością wiesz, jak bolesne może być to schorzenie. Ból zębów spowodowany ciśnieniem panującym w jamie nosowej może dodatkowo zwiększać Twój dyskomfort, zwłaszcza jeśli nie znasz jego przyczyn.

Należy przede wszystkim ustalić, czy zapalenie zatok jest rzeczywistą przyczyną bólu zębów. Skonsultuj się z lekarzem, jeśli zapalenie jest skutkiem wcześniejszego przeziębienia lub bezpośrednio z dentystą, jeśli ból objął tkankę zębów.

Według portalu Medexpress zapalenie zatok to zapalenie błony śluzowej nosa, które trwa dłużej niż 5 dni i prowadzi do zmiany konsystencji i barwy kataru. Choroba zaczyna rozwijać się w zatoce szczękowej, znajdującej się tuż powyżej korzeni zębów trzonowych, i postępuje wraz z namnażaniem się bakterii lub wirusów zalegających w wydzielinie. Rosnące ciśnienie powoduje ucisk zakończeń nerwowych i towarzyszący ból jednego lub większej liczby zębów.

Jeśli stwierdzisz u siebie objawy zapalenia zatok, najlepszym sposobem na pozbycie się bólu zębów jest usunięcie zalegającej wydzieliny. Poniżej znajdziesz 5 sposobów, jak złagodzić ból:

1. Pij duże ilości płynów i rób inhalacje

Specjaliści z Wydziału Lekarsko-Dentystycznego Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego i Polikliniki SP ZOZ we Wrocławiu zalecają inhalacje nad miską z gorącą wodą, picie dużej ilości płynów i nawilżanie błony śluzowej nosa, aby zapewnić odpowiednie nawodnienie organizmu.

Jak wyjaśnia Narodowe Centrum Edukacji Żywieniowej, straty wody trzeba regularnie uzupełniać. Tracimy również elektrolity i musimy wówczas zadbać o nawodnienie organizmu. Warto włączyć do diety produkty takie jak woda kokosowa, która zawiera duże ilości magnezu, potasu i sodu. Magnez wspomaga pracę układu odpornościowego, a ten zwalcza bakterie i wirusy powodujące zapalenie zatok.

Inhalacje nad miską z gorącą wodą, najlepiej z dodatkiem olejku miętowego, również mogą pomóc. Wykonywane codziennie obkurczają śluzówkę i łagodzą ból (warto sięgnąć po gorącą herbatę w zimne poranki).

2. Spożywaj ostre potrawy

Nawet jeśli masz delikatne podniebienie, nie unikaj pikantnych produktów, takich jak chrzan czy papryka chili. Składniki obecne w obu warzywach mają właściwości zagęszczające śluz i mogą przynieść natychmiastową ulgę. Jednak nie wszystkie ostre potrawy wykazują takie działanie. Przed spożyciem skonsultuj się z lekarzem, aby upewnić się, że nie przyniosą Ci one więcej szkód, niż korzyści.

3. Stosuj leki przeciwobrzękowe

Sposobem na skuteczne złagodzenie bólu zębów spowodowanego zapaleniem zatok jest usunięcie zalegającej wydzieliny i zmniejszenie ciśnienia. Środki mukolityczne i przeciwobrzękowe, sprzedawane bez recepty, mogą przynieść natychmiastową ulgę, chociaż każdy z nich działa inaczej. Zgodnie z opinią dr. n. med. Michała Michalika z Centrum Medycznego MML w Warszawie, podstawą leczenia farmakologicznego jest stosowanie leków zmniejszających obrzęk śluzówki nosa i zatok oraz upłynniających nagromadzony w zatokach śluz. Przed użyciem środka przeciwobrzękowego należy zapoznać się z instrukcją płukania i zaleceniami dotyczącymi częstotliwości stosowania. Jeśli objawy nie zanikają po zalecanym okresie stosowania, skonsultuj się z lekarzem lub farmaceutą.

4. Nuć sobie przed snem

Sen to jeden z najlepszych sposobów na zwiększenie ogólnej odporności organizmu. Jak wyjaśnia portal Onkolmed, wystarczająca ilość snu jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania układu odpornościowego, zaś niedobór snu zmniejsza ilość leukocytów. Jeśli jednak dokucza Ci ból zębów spowodowany zapaleniem zatok, odprężenie się i odpoczynek mogą okazać się trudne.

Zaskakiwać może fakt, że nucenie w zauważalny sposób zmniejsza ból zatok. Powietrze przepływające przez ten rejon działa podobnie jak woda, oczyszczając zatoki i usuwając nagromadzoną wydzielinę.

Jeśli po zażyciu leku przeciwobrzękowego nadal doświadczasz trudności z zasypianiem, spróbuj sobie nucić w różnej tonacji. Nucenie w naturalny sposób wytwarza drgania okolic twarzy, a dobór tonacji zależy od rejonu objętego zapaleniem. Niemowlęta można uspokoić w ten sam sposób, kołysząc je w ramionach. Ta metoda pozwoli Ci odprężyć się i udać na zasłużony odpoczynek.

5. Podeprzyj głowę

W czasie odpoczynku podeprzyj głowę w taki sposób, aby była odpowiednio przechylona. Płaskie ułożenie głowy może spowodować blokadę zatok i wrażenie ucisku, jeśli jednak uniesiesz nieco górną część ciała, ból może minąć.

Ból zębów może skutecznie uniemożliwić właściwą higienę jamy ustnej. Delikatne szczotkowanie, przestrzeganie powyższych zaleceń, codzienna pielęgnacja zębów i wizyty u lekarza lub dentysty z pewnością pomogą Ci złagodzić dyskomfort.

Celem artykułu jest promowanie wiedzy na temat ogólnych zagadnień dotyczących zdrowia jamy ustnej. Jego intencją nie jest zastąpienie profesjonalnej porady lekarskiej, diagnozy lub leczenia. Wszelkie pytania dotyczące stanu zdrowia lub leczenia zawsze konsultuj z dentystą lub innym lekarzem.

Znajdź więcej artykułów